Filmisplainaus: Hämmentääkö Tenet-elokuva?

sonjaars /

Tenet-elokuva, juliste

Periaatteet on tehty hylättäviksi, joten puran nyt lopullisesti henkilökohtaisen periaatteeni siitä, etten kirjoittaisi tässä blogissa elokuvista. Te haluatte selkeästi niistä lukea, sen huomaa siitä, kuinka moni teistä on käynyt lukemassa tähän mennessä ainoan elokuvapostaukseni (365 days -elokuva ja romantisoidun väkivallan ilmiö). Perun siis kaiken, mitä olen aiemmin sanonut ja postaan tästä eteenpäin röyhkeästi myös elokuvista. Tällä kertaa aiheena on Christopher Nolanin uutuus: Tenet-elokuva.

Ohjaaja Christopher Nolan on tunnettu eeppisistä ja aivoja nyrjäyttävistä elokuvista, kuten Inceptionista sekä Dark Knight -trilogiasta. Nolanin Tenet-elokuva seuraakin enemmän Inceptionin kuin Dark Knightien jalanjäljissä, ja jos on nähnyt Inceptionin voi ymmärtää, miksi Tenet on saanut sellaisia arvioita kuin se on saanut. Ensinnäkin elokuvaa hehkutettiin etukäteen paljon, ehkä siksikin, että se on koronavuoden yksi ainoita isoja elokuvailmiöitä. Käytin itsekin mahdollisuuden käydä pitkästä aikaa elokuvissa ja en voi kieltää sitä, etteikö valkokangas olisi tehnyt Tenetille mahdottomasti oikeutta. Se on varmasti hyvä elokuva myös pienemmältä ruudulta, mutta soundtrackeineen kaikkineen se oli hieno kokemus juuri elokuvateatterissa. Tärkeintä Tenet-katsoja-arvioissa on kuitenkin ollut tämä: Tenet pitää nähdä kahdesti, että sen voi ymmärtää.

Inception-elokuvan nähneet tietävät varmasti miltä tuntuu, kun elokuvan rakenne alkaa rasittaa aivokapasiteettia. Inception on erinomainen elokuva, eikä suinkaan niin vaikeaselkoinen kuin siitä usein annetaan ymmärtää. Olemme vain ihmisinä tottuneet siihen, että viihde on puhki selitettyä mättöä, jotta meidän ei varmasti tarvitsisi haastaa itseämme ajattelemaan. Tästä näkökulmasta ymmärrän katsojien mielipiteen siitä, että ensimmäisellä kerralla Tenet on huono elokuva, toisella kerralla erinomainen. Uskallan kuitenkin väittää, että se voi avautua myös ensimmäisellä kerralla aivan riittävästi. Jos niin ei kuitenkaan käynyt ja jäit elokuvan jälkeen miettimään, mihin juuri vietit 2,5 tuntia elämästäsi, ei hätää. Pohditaan elokuvaa yhdessä.

Tästä eteenpäin postaus sisältää merkittäviä spoilereita Tenet-elokuvasta. Älä lue pidemmälle, jos et ole nähnyt elokuvaa. *-merkillä merkattujen termien selitykset voit tarkistaa postauksen lopusta. Tekstiä on paljon; sen voi lukea kokonaan tai voit vilkaista vain ne kohdat, jotka itseäsi jäivät mietityttämään.

Aloitetaan lopusta: mitä Tenetin lopussa tapahtui?

Tenet-elokuvan kliimaksi koostuu Tenet*-organisaation alaisuudessa taistelevien sotilaiden ja agenttien iskusta neuvostoliittolaiseen suljettuun kaupunkiin, jossa tarinan pahis Andrei Sator säilyttää tulevaisuudesta menneisyyteen piilotettua, yhdeksästä osasta muodostuvaa algoritmia, jonka avulla tulevaisuuden ihmiset voivat kääntää koko universumin entropian* ja peruuttaa ne teot ja virheet, jotka ovat ajaneet tulevaisuuden ihmiskunnan tuhon partaalle. Sator on saanut käsiinsä kaikki yhdeksän osaa ja algoritmi on nyt valmis käytettäväksi.

The Protagonist eli Protagonisti* eli Päähenkilö (John David Washington) taistelee tietään algoritmiä kohti niin, että sotilaat ovat jakautuneena kahteen joukkueeseen, punaiseen ja siniseen. Sininen joukkue taistelee ajassa eteenpäin ja punainen ajassa taaksepäin. Molemmilla joukkueilla on tasan 10 minuuttia aikaa maailman pelastamiseen.

Joukot käyttävät hyökkäyksessään hyväksi temporal pincer movementia eli ajallista pihtiotetta* (tai miten se nyt elokuvassa olikaan suomennettu). Punainen joukkueista hyökkää siis 10 minuuttia tulevaisuudesta ja palaa 10 minuuttia ajassa takaisinpäin takaperin, kun taas sininen joukkue saa heidän hankkimansa tiedon tulevaisuudesta ja voi hyödyntää sitä hyökätessään normaalin aikajatkumon mukaisesti vihollistaan vastaan.

Protagonistin ystävä Neil (Robert Pattinson) on punaisessa joukkueessa ja hyökkää siis takaperin, sen sijaan Protagonisti itse hyökkää kronologisesti oikeaan suuntaan. Tämä taistelu tapahtuu kuitenkin elokuvan kronologiaa ajatellen menneisyydessä.

Tulevaisuuden Sator on sillä välin veneellään seuranaan tulevaisuuden vaimonsa Kat (Elizabeth Debicki). Sator ei tiedä Katin olevan myös tulevaisuudesta vaan luulee tämän kuuluvan silloiseen aikajatkumoon. Katin tehtävä on estää Satoria tappamasta itseään ennen kuin Protagonisti ja muut joukot ovat saaneet algoritmin käsiinsä. Tämä johtuu siitä, että Satorin sykemittari on kytketty algoritmiin ja jos mies kuolee, sykemittari lähettää algoritmille käynnistymiskäskyn ja koko universumin entropia vaihtuu käänteiseksi. Tulevaisuudet ”pahikset” voittavat ja kaikki tuntemamme elämä lakkaa olemasta. Sator on valmis kuolemaan vain omilla ehdoillaan eikä sairastamaansa haimasyöpään, hän aikoo viedä koko ihmiskunnan mukanaan kuolemaan.

Taistelutantereella Protagonisti saavuttaa Ives-sotilaan kanssa algoritmin sijoituspaikan ja onnistuu nappaamaan sen ajoissa, koska joku punaisen eli ajassa tulevaisuudesta menneisyyteen päin palaavan joukkueen sotilaista heittäytyy Protagonistille tarkoitetun luodin eteen ja näin pelastaa maailman. Veneellä Satorin vaimo Kat ampuu Satorin hetken liian aikaisin, mutta Protagonisti ja Ives olivat jo ehtineet saada algoritmin itselleen. Maailma on siis turvassa.

Ives päättää jakaa algoritmin kolmeen osaan, yhden itselleen, yhden Protagonistille ja yhden Neil-nimiselle agentille, joka on ollut Protagonistin tukena elokuvan tapahtumien ajan. Neil on ollut oudon tietoinen kaikesta tapahtuvasta ja aivan lopuksi paljastuukin, että Neil on saanut tietonsa keneltä muultakaan kuin Protagonistilta itseltään. Heillä on takanaan pitkä ystävyys Neilin menneisyydessä, joka on samalla Protagonistin tulevaisuutta. Pian katsoja saa tietoonsa myös sen, että Neilin aikajatkumo on tulossa päätökseensä, sillä hän oli se punaisen joukkueen sotilas, joka hyppäsi Protagonistille tarkoitetun luodin eteen minuutteja aiemmin. Neil kiittää Protagonistia heidän ystävyydestään ja lähtee kohti laitetta, jolla hän kääntää entropiansa vielä kerran, palaa takaperin kliimaksin sydämeen ja pelastaa koko maailman tuholta. Viimeisinä sanoinaan hän kertoo vielä Protagonistille, että koko elokuvan tarina on ollut ajallisessa pihtiotteessa, ja Protagonisti itse on se henkilö, joka kehitti Tenet-järjestön, värväsi Neilin ja muut sotilaat ja lopuksi vieläpä itsensä.

Anteeksi kuinka? Siis mitä?

Tenet-elokuvaa ei kannata ajatella kronologisena tarinana eli niin sanottuna todellisen aikajärjestyksen mukaan etenevänä kertomuksena. Tenet-elokuva on ympyrä tai soikio, ja niin se on myös kuvattu.

Selitän vielä kerran äskeisen Neil ja Protagonisti -kuvion sekä koko elokuvan ajallisen pihtiotteen luonteen tällä seuraavalla järkyttävän rumalla kaaviolla.

Tenet-elokuva_kaavio

Eli koko elokuvan juoni on osa ajallista pihtiotetta, jonka Protagonisti itse on aloittanut tulevaisuudessa elokuvan loppukohtauksen jälkeen ennen paluutaan menneisyyteen. Palattuaan menneisyyteen Protagonisti tutustuu Neiliin ja kertoo tälle tietoja tulevaisuudesta, jonka hän on siis jo itse elänyt ajallisen pihtiotteen ansiosta. Tästä syystä Neil tietää paljon sellaista elokuvan alkuperäisellä aikajatkumolla, mitä Protagonisti taas ei vielä itse tiedä.

Kyseessä on aikalooppi, jossa Protagonisti itse tavallaan opettaa itselleen asiat, jotka hän sitten taas menee opettamaan itselleen, jotta voisi taas opettaa ne itselleen. Looppi on samalla sinänsä paradoksi, sillä jos Protagonisti saa tiedot aina uudelleen ja uudelleen itseltään, mistä tiedot lopulta oikeasti tulevat? Kyseessä taitaa olla klassinen muna-kana-filosofia, enkä lähde avaamaan sitä yhtään tarpeellista enempää.

Entä elokuvan muut tapahtumat?

Kuten jo äskeisessä kappaleessa totesin, Tenetiä ei kannata yrittääkään ajatella lineaarisesti tai kronologisesti, kuten elokuvassa itsessäänkin useasti todetaan. Normaalisti elokuvassa esitettävät tapahtumat etenevät ajallisesti eteenpäin eräänlaisena aikajanana, mutta Tenetin tapahtumat ovat suuri ympyrä, joka koostuu pienemmistä ympyröistä. Se voi olla myös jana, joka kulkee kahdesti, ensin eteenpäin ja sitten taaksepäin, kuten palindromissa eli sanassa, joka on sama sana luettuna molemmista suunnista, sanassa kuten TeneT.

Samaista ajallista pihtiotetta käytetään yhteensä neljä kertaa elokuvan aikana. Suurimpana aikalooppina toimii koko elokuvan juoni sekä tapahtumat, joita katsojakaan ei ole nähnyt, eli Neilin ja tulevaisuuden Protagonistin yhteinen menneisyys sekä lopputaistelun jälkeinen lähitulevaisuus. Toinen looppi muodostuu takaa-ajokohtauksesta, jossa Protagonisti ja Neil yrittävät paeta Satorin viimeisen algoritmiosan kanssa, kunnes Sator nappaa heidät pihtiotteeseen ja käy kokemassa tapahtumat takaperin tulevaisuudesta käsin kääntäen siten tilanteen edukseen.

Kolmantena pihtiotteena nähdään Oslon taidevaraston tapahtumat, jotka ovat ajallisesti kaikkein kaumpina toisistaan. Protagonisti sekä Neil murtautuvat varastoon alkuperäisellä aikajanalla, mutta palaavat takaperin elokuvan loppupuolella pelastaakseen Satorin vaimon hengen. Samaisessa tilanteessa Neil tajuaa alkuperäisellä aikajanalla, että he taistelevat tulevaisuuden itsejään vastaan. Saman ymmärtää lopulta tulevaisuudesta takaperin Osloon palaava Protagonisti, joka alkuperäisellä aikajatkumolla ei ymmärtänyt taistelevansa itsensä kanssa.

Viimeisen kerran pihtiotetta käytetään elokuvan lopputaistelussa, jossa se on mielestäni esillä selvimmin. Tenet-sotilaat on jaettu siis kahdeksi joukkueeksi, siniseksi ja punaiseksi. Punainen joukkue palaa 10 minuutin päästä tulevaisuudesta takaperin 10 minuuttia menneisyyteen ja kertoo taistelun tiedot siniselle joukkueelle, joka etenee kronologisesti 10 minuuttia tulevaisuuteen.

Lopuksi

Elokuvasta rittäisi pohdittavaa loputtomasti, mutta tällä tekstillä alkaa olla jo tarpeeksi mittaa. Kerro ihmeessä kommenteissa, mitkä asiat elokuvasta jäivät kaikkein eniten mietityttämään.

Haluan vielä omalta osaltani mainita, että nautin hirvittävästi elokuvan musiikista, josta vastasi Ludwig Göransson perinteisen Hans Zimmerin sijaan. Elokuvassa käytettiin myös poikkeuksellisen vähän erikoistehosteita ja suurin osa efekteistä toteutettiin oikeasti, kuten esimerkiksi lentokoneen räjäytys.

Filmisplainaaja-asteikolla: 9/10
IMDB-asteikolla: 8/10

Sanastoa:

Tenet = organisaatio, jonka Protagonisti tulevaisuudessa perustaa, mutta joka toimii myös menneisyydessä. Hoksasin myös tämän artikkelin avulla, että totta tosiaan ”tenet” on sekä palindromi että myös sana ”ten” eli kymmenen molempiin suuntiin. Tämä on viittaus myös siihen, että elokuvan lopputaistelu kesti tasan 10 minuuttia molempiin suuntiin.

Entropia = Tässä tapauksessa entropialla tarkoitetaan tietyn objektin tai henkilön ajallista suuntaa eli sitä, eteneekö objekti ajassa kronologisesti vai eteneekö se takaperin kohti menneisyyttä.

Protagonisti = Päähenkilön nimeä ei taideta mainita kertaakaan tämän elokuvan aikana.

Ajallinen pihtiote tai oikeammin temporal pincer movement = tilanne, jossa pihtiotteen käynnistäjä elää tapahtumat tulevaisuudesta kohti menneisyyttä ja käyttää tietoaan sitten hyväksi eläessään tapahtumat uudelleen menneisyydestä kohti tulevaisuutta.


0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *